Monday, March 21, 2005

الحلقة الثانية: يا فراعنة يا رجالة!!!!!؟

من قديم الزمان
وفي روما وفي اليونان
ستات ومتستتة
في معابد متثبتة
تلاقيها واخدة مكان
تماثيلها محفوظة
وبيعبدوها كمان
نرجع على مصرنا
نتكلم عن إيزيس
معبودة وأم حوريس
وليه مفيش عندنا
غيرها يا عم عويس؟؟؟
الحلقة الثانية: يا فراعنة يا رجالة!!!!!؟
المشهد الأول
2320 قبل الميلاد
معبد فرعوني بمنف
الكاهنين نيانخم وخم حتب
نيانخم- أنا خلاص اتخنقت...من ساعة ما اتعينّا في المعبد ده وكل ما حد يخش يقدم قرابين لإيزيس بابقى عايز أخنقه
خم حتب- على رأيك أنا مش عارف ايه ده
!...نفسي أعرف هما كان عاجبهم فيها إيه عشان يعملوها إلهه-
أصلا موضوع إلهه ده مش نازل لي من زور-
قصدك إيه؟-
قصدي يعني إن الستات مش كفاية التقطيع اللي كانوا بيقطعوه علينا في كل بارتي بنروحه لأ ونعبدهم كمان-
- آه فكرتني كله كوم ورادوبيس دي لوحدها كوم تاني, دي كل ما أشقط زبون على الشط تيجي المركبة بتاعتها معدية يقوم الواد رامي نفسه في النيل عشان بس يلمس السفينة
تشقط إيه؟؟؟-
قصدي يعني كنت, هو أنا أقدر ألعب بديلي من وراك يا راجل-
بس ماتقولش راجل-
آه لا مؤاخذة, بس انت ايه رأيك في حوار إيزيس ده؟-
أنا باقول كفاية آلهة ستات على كده, وزي ما انت شايف إحنا وظيفتنا يالنسبة لسننا دلوقتي بتأهلنا إننا نبقى كبار الكهنة *بعدعشرين سنة كده-
آآآآآآآآآآآه فهمتك يا لئيم, قصدك ننقي الكهنة اللي هايمسكوا بعدنا زي حالاتنا كده عشان يفضلوا على نفس المنهج -واللي بعدهم واللي بعدهم والعملية تمشي كده
تمااااااااام, بس العملية دي مش مضمونة وده اللي مخوفني, أصل ممكن الكهنة اللي هاييجوا بعد كده يقلوا بينا -ويطلعوا رجاله
المهم إننا نعمل اللي علينا -


صورة من مقبرة الكاهنين نيانخم وخم حتب بسقارة


االمشهد الثاني
زوج من الأصدقاء يجلس على قهوة "سما-سم" في أحد ضواحي منف
وله, إنت مش ملاحظ حاجة بقى لها كام شهر في المعبد -
لأ مش واخد بالي -
"تصدق إن أكتر صلاة بتاخد وقت هيا بتاعة الإله "مينو -
آه صح فكرتني,الصراحة ده مش منظر إله, طب يستر عورته الأول وبعدين ييجيلنا نعبده -
مش دي المشكلة انت عايز إله الخصوبة يبقى عامل إزاي يعني, بس المشكلة إنه واخد حقه بزيادة اليومين دول -
إشمعنى يعني عشان النيل فيضانه زايد السنادي -
فيضان مين ياعم, مش محتاجة تفسير دي, مش نيانخم وخم حتب اللي ماسكين المعبد اليومين دول -
قصدك يعني إنهم ناويين يتجوزوا فبيصلوا كتير لإله الخصوبة -
لأ ده انت حمار بقى, يابني دول مالهومش في الجواز أساسا -
استنى استنى, أنا سمعت الحوار ده قبل كده بس ماصدقتوش -
لأ صدق, حتى الموضوع ده وصل للكهنة -
يخرب بيوتهم, أتاريييييهم كل صلاة بيقولوا الستات يرجعوا مع اجوازهم ورا هما والبنات والشباب يطلعوا قدام -
آه ويقول لك عشان الشباب مايتشغلوش عن الصلاة بالبصبصة -
يتشغلوا بحاجة تانية أحسن -
هاهاهاهاهاهاها --
جدارية للإله مين


ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
* حقيقة تاريخية

0 Comments:

Post a Comment

<< Home